Αρχική σελίδα » Ανθρώπινο Δυναμικό » Ιστοσελίδες Προσωπικού » Παπαλεξανδρόπουλος Στυλιανός, Καθηγητής » Εργογραφία

Εργογραφία

ΒΙΒΛΙΑ

Ο Ιάπωνας φιλόσοφος Νισίντα Κιταρό. Προϋποθέσεις για τον προσδιορισμό της βουδιστικής του ταυτότητας (διδακτορική διατριβή), Αθήνα 1992. (Βιβλιοκρ. Μάριος Μπέγζος, Θεολογία ΞΓ' (1992), σ. 33-37).

Θεότητες και κόσμος στην κοσμογονία του Κοτζίκι, Αθήνα 1997.

Δοκίμια Ιστορίας θρησκειών, Ελληνικά γράμματα, Αθήνα 1994. Περιέχει: «Η έννοια της θρησκείας - Η συμβολή του Εliade», σ. 17-56. «Θρησκεία και σωτηρία - Ο σχηματισμός των σωτηριολογικών αντιλήψεων στις θρησκείες», «Διαλογισμός και προσευχή - Κριτική και συγκριτική θεώρηση» σ. 107-142, «Οι νέες θρησκείες - Ιστορική επισκόπηση και συστηματική θεώρηση» σ. 143-179. (Βιβλιοκρ. Θανάσης Παπαθανασίου, Σύνα,ξη 61 (1997), σ. 117-118).

Η αληθινή πραγματικότητα στο έργο του Ντόγκεν, Αθήνα 2002.

Ιστορία της τέχνης του ιαπωνικού Βουδισμού, (552 -794 μ.Χ.), Αθήνα 2007.

Σίντο - Η εγχώρια θρησκεία της Ιαπωνίας, Ελληνοϊαπωνικό κέντρο, Αθήνα 2009.

 

ΑΡΘΡΑ

«Η έννοια της σωτηρίας στον Ελιάντε» (στον τιμητικό τόμο: Στον ύπατο των θρησκειολόγων MIRCEA ELIADE - Προσφορά τιμής και σεβασμού στη μνήμη του, Χατζηνικολή, Αθήνα 1988, σ. 108-127 (αναθεωρημένη αναδημοσίευση στο Δοκίμια Ιστορίας θρησκειών).

«Γενικές αρχές των θρησκειών της Άπω Ανατολής - Μια αντιπαραβολή με την Ορθόδοξη παράδοση», Σύναξη 27 (1988), σ. 7-26.

«Η σωτηρία στις άλλες θρησκείες», στο Σωτηρία, η πανανθρώπινη αγωνία, έκδ. Επιμορφωτικός όμιλος Σύρου, Αθήνα 1988, σ. 47-58 (αναθεωρημένη αναδημοσίευση στο Δοκίμια ιστορίας θρησκειών).

«Shigo no sekai - Girisha seikyo no mikata» (Η μεταθανάτια ζωή κατά την ορθόδοξη εκκλησία) στο Sekai no shushukyo ni okeru shigo no sei (Ο μεταθανάτιος κόσμος στις διάφορες θρησκείες του κόσμου), Τόκυο 1983, σ. 205 -265.

«Νέα Εποχή -Η θρησκειολογική ταυτότητα ενός κινήματος», (πρώτο μέρος) Έξοδος 6 (1991), σ. 17-29, (δεύτερο μέρος) Έξοδος 7 (1992), σ. 41-61.

«Σιντοϊσμός», Σύναξη 11 (1984), σ. 101-102.

«Βουδισμός», Σύναξη 9 (1984), σ. 115-117.

«Η διάσταση του κόσμου στο έργο του Ταρκόφσκυ», Σύναξη 24, σ. 65-69.

«Στις παρυφές της επιστήμης -Αναφορά στο ‘Σολάρις’ του Ταρκόφσκυ», Σύναξη 18 (1986), σ. 81-86. Αναδημοσίευση στον τόμο Προσεγγίσεις στη ζωή και το έργο του Α. Ταρκόφσκυ, Δόμος, Αθήνα 1987.

«Η Άπω Ορθοδοξία - Για την κατάσταση της Εκκλησίας μας στην Ιαπωνία σήμερα», Έξοδος 1(5) (1989), σ. 40-44.

«Με τους Ορθόδοξους της Ασικάγκα», Πάντα τα Έθνη, σ. 22-23.

«Two Types of Religion in the Last Essay of Nishida Kitaro», Hikaku bunka zasshi (The Annual of Comparative Culture) 6 (1995), σ. 33-47. (Αναφ. The Eastern Buddhist XXVIII /2 (1995) , σ. 296.)

«Μορφές ανιστορικότητας στη ‘νέα θρησκευτική συνείδηση’», ΕΕΘΣΠΑ ΛΒ' (1997), σ. 479-495.

«Η προτεραιότητα του Θεού», Πάντα τα έθνη 47 (1993), σ. 90-91.

«Ecumenism and WSCF [World Student Christian Federation]: Assesment and Proposals», Mozaik 1 (1994), σ. 12-14.

«Κινδυνολογία και κρίση ταυτότητας», Έξοδος 16 (20) (1996), σ. 12-15.

«Ο Νεοπαγανισμός ως Νέα Θρησκεία», Σύναξη 69 (1999), σ. 23-28. (Αναφ. Peter B. Clarke, New Religions in Global Perspective, Routledge 2008, σ. 98, εφημ. Αυγή 4- 4­1999 κ.α.).

«Οι ιστορίες για παιδιά του Μιγιαζάουα Κέντζι», στο Μιγιαζάουα Κέντζι, Το άστρο του Νυχτογέρακου (μετφρ. Μαρία Αργυράκη), Ολκός, Αθήνα 1999, σ. 117-125. (αναφ. Νίκος Βατόπουλος, εφημ. Το Βήμα, 17-10-1999).

«Γνώση και πίστη», God and Religion 1 (1999), σ. 61-62.

«Πολυθεϊσμός και μονοθεϊσμός», περιοδ. Άβατον (με αλλοιωμένο συμπέρασμα και άλλες κακοποιήσεις). Αναδημοσίευση στο ορθό Σύναξη 84 (2002), σ. 59-72.

«Χριστιανισμοί», Σύναξη 67 (1998), σ. 30-36 (αναδημ. Εφημ. Θεσσαλία, Κυριακή 3 Δεκεμβρίου 2000 με τίτλο «Θέωση εναντίον Βασιλείας Θεού», σ. 8 ).

«Νέα θρησκευτικότητα και εσχατολογία», Νέα Εστία 149/1732 (2001), σ. 425-442.

«Χριστιανισμός και Άπω Ανατολή», Σύναξη 78 (2001), σ. 44-74.

«Σίντο και αρχαία ελληνική θρησκεία - Ομοιότητες και διαφορές», Αγάπη και μαρτυρία (αφιέρωμα στον Ηλία Βουλγαράκη), Ακρίτας 2001, σ. 201-214.

«Πολυπολιτισμικότητα και πολυθρησκευτικότητα», Φιλία και Κοινωνία, (Τιμητικός Τόμος στον Καθηγητή Γρηγόριο Δ. Ζιάκα), Εκδ. Βάνια, Θεσσαλονίκη 2007, σ. 415­438.

«Meaning of the Absolute Reality in Presocratic Philosophy and in Dogen», Δελτίο Βιβλικών Μελετών 21-22, (συλλογικός τόμος - αφιέρωμα στον καθ. Σάββα Αγουρίδη) (Ιαν. 2002 - Δεκ. 2003), σ. 383-393.

«Νεοπαγανισμός και ελληνικότητα», Επικοινωνία 25, Απρ./ Ιούν. 2003, σ. 23-25.

«Πέρα από το Βυζάντιο, τη μίμηση και τη δημιουργία: Για μια χριστιανική εικονογραφία», Σύναξη 2003, σ. (αναφ. Νίκος Ντόντος, «Η εικαστική παράδοση: Δημιουργία ή Μίμηση;», εφημ. Θεσσαλία 6-4-2003, σ. 10).

«Η πτώση στις θρησκείες», Σύναξη 95 (2005), σ. 37-39.

«Supernatural Evil», Nichibunken Newsletter (International Research Center for Japanese Studies) 66 (2007), σ. 3-5.

«Η συμβολή της ρωσικής θεολογίας της διασποράς στην ανάδυση της πνευματικότητας», Αναταράξεις στη μεταπολεμική Θεολογία -Η θεολογία του '60, Ίνδικτος, Αθήνα 2009, σ. 53-62.

«Ινδουισμός και ανοχή», προς δημοσίευση στη Σύναξη 111 (2009).

«Θρησκεία και Χριστιανισμός στον Κίρκεγκωρ», προς δημοσίευση στην ΕΕΘΣΠΑ.

«Translation of Japanese Literature into Greek: Past and Present», προς δημοσίευση στον τόμο των πρακτικών του συνεδρίου στο Jawaharlal Nehru University του Νέου Δελχί με τίτλο «Changing Global Profile of Japanese Studies: Trends and Prospects», 6-8 Μαρτίου 2009.

 

ΒΙΒΛΙΟΚΡΙΣΙΕΣ

Simon Weil , Εκλογή από το έργο της, Σύναξη 7 (1983), σ. 69 -74.

Τατιάνα Γκορίτσεβα, Η τρέλλα να είσαι χριστιανός, Σύναξη 28 (1988), σ. 113-114.

Sir James George Frazer, Ο χρυσός κλώνος, Σύναξη 39 (1991), σ. 116-119.

F. John Takahashi, Girisha seikyokai (Η ελληνορθόδοξη εκκλησία), Πάντα τα έθνη 7 (1983), σ. 26.

Ηλία Οικονόμου, Θεολογική οικολογία - Θεωρία και πράξη, Σύναξη 51 (1994), σ. 128-130.

«Δύο καινούργια ιαπωνικά βιβλία», Πάντα τα έθνη 42 (1992), σ. 83.

Ananda Κ. Coomaraswamy, Τέχνη και παράδοση, Πεμπτουσία, Αθήνα 1991, Σύναξη 41, σ. 117-124. (Σχετική αλληλογραφία που προκλήθηκε: Φίλιπ Σέρραρντ, «Περί Κουμάρασβαμι», Σύναξη 42 (1992), σ. 86-87. Λάμπρος Καμπερίδης, «Κριτική Βιβλιοκρισίας», Σύναξη 43 (1992), σ. 99-100. Στέλιος Παπαλεξανδρόπουλος «Περί Κουμαρασβάμι - Απάντηση στις επιστολές των Φ. Σέρραρντ και Λ. Καμπερίδη», Σύναξη 45 (1993), σ. 102-111.

Γιασουνάρι Καουαμπάτα: Ιστορίες της παλάμης, Πλανόδιον 1997, σ. 700-705.

Βασίλη Κορακιανίτη, Νέο Σύγχρονο Ελληνοϊαπωνικό Λεξικό, εφημ. Το Βήμα 2-1­2005.

«Έκθεση κινέζικης τέχνης στην Εθνική Πινακοθήκη», Νέα Εστία 1769 (2004), σ. 164 -168.

 

ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ Α' (Θεολογικά -θρησκειολογικά)

Π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ, «Η έννοια της δημιουργίας στον άγιο Αθανάσιο», Θέματα ορθοδόξου θεολογίας, Άρτος Ζωής, Αθήνα 1973, σ. 9-32.

Π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ, «Σκέψεις στο κεφ. 37 του Ιεζεκιήλ», Θέματα ορθοδόξου θεολογίας, Άρτος Ζωής, Αθήνα 1973, σ. 117-123.

Π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ, «Ορθόδοξος λατρεία», Θέματα ορθοδόξου θεολογίας, Άρτος Ζωής, Αθήνα 1973, σ. 159-173.

Π. Γεωργίου Φλωρόφσκυ «Sobornost: Η καθολικότης της εκκλησίας», Θέματα ορθοδόξου θεολογίας, Άρτος Ζωής, Αθήνα 1973, σ. 191-210.

Albert Schweizer, Ιστορία της έρευνας του βίου του Ιησού, Κέντρο Βιβλικών Μελετών Άρτος Ζωής, Αθήνα 1982, κεφ. 19 -21, 24 και «Συμπεράσματα» (σ. 345-505).

Kawamata Kazuhide, «Τόκυο 1891: Εγκαίνια του Νικολάϊ Ντό». Από το Warera seimei no ketsui (Αποφασίζοντας για τη ζωή μας: Η ιεραποστολική δράση του αγ. Νικολάϊ Κασάτκιν), Πάντα τα έθνη 4 (1982), σ. 22-24.

«Ανθολόγιο βουδιστικών κειμένων», Σύναξη σ. 38-40.

Νίκος Νησιώτης, «Περί εικονογραφίας - Γενικές παρατηρήσεις» (μετφρ. από τα γερμανικά), Σύναξη 24 (1987), σ. 105-107.

Eric Sharpe, Συγκριτική θρησκειολογία - Ιστορική εισαγωγή, Άρτος Ζωής, Αθήνα 2008, σ. 570.

 

ΜΕΤΑΦΡΑΣΕΙΣ Β' (λογοτεχνικά)

Σίγκα Ναόγια, «Το έγκλημα του Χαν και άλλα διηγήματα» (τέσσερα διηγήματα του Σίγκα Ναόγια με εκτεταμένη εισαγωγή), Πλανόδιον 32 (2001), σ. 607-665.

Ουέντα Ακινάρι, Ουγκέτσου μονογκατάρι (μετάφραση τεσσάρων από τις 9 ιστορίες του ιαπωνικού κλασικού, με εκτεταμένη εισαγωγή), Πλανόδιον 41 (2006), σ. 33-118. (Πολλές κριτικές, όπως Γιώργος Κορδομενίδης, Εντευκτήριο 75 (Δεκ. 2006), σ. 184) κ.α.).

Αμπέ Κόμπο, Η γυναίκα της άμμου, Άγρα, Αθήνα 2005 (πολλές κριτικές, όπως Σοφία Νικολαϊδου «Ο Ροβινσώνας της άμμου», εφημ. Τα Νέα (22-23 Ιαν. 2005)., σ. 4/28, Τάσος Γουδέλης «Εφιαλτικοί συμβολισμοί», εφημ. Ελευθεροτυπία, 25 Φεβρ. 2005, Βιβλιοθήκη σ. 4-5., Κίρκη Κεφαλέα, «Η καθημερινότητα στους αμμόλοφους» εφημ. Το Βήμα 28-8-2005, κ.α.

 

ΒΙΟΓΡΑΦΙΕΣ - ΕΡΓΟΓΡΑΦΙΕΣ

Βιογραφία – εργογραφία Αναστασίου Γιαννουλάτου. Στον τιμητικό τόμο Δημήτρης Σταθόπουλος ΕΕΘΣΠΑ Μ'


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

«Η Ορθόδοξη εκκλησία στην Ιαπωνία» (συνέντευξη με τον π. Ι. Τακαχάσι), Πάντα τα έθνη 49 (1994), σ. 24.


ΝΕΚΡΟΛΟΓΙΑ

«Σάββας Αγουρίδης: Η κληρονομιά ενός μεγάλου», εφημ. Χριστιανική, 5-3-2009, σ. 4 , εφημ. Ομογένεια, 2-3-2009, σ. 4, (συντετμημένη) εφημ. Καθημερινή 18-3-2009.