ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ-ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ ΟΜΟΤΙΜΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤOY ΚΟΥ ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΠΑΠΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ

Τρίτη 19 Δεκεμβρίου 2023
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ-ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ ΟΜΟΤΙΜΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤOY Κου ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΠΑΠΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ-ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ ΟΜΟΤΙΜΟΥ ΚΑΘΗΓΗΤOY Κου ΣΤΥΛΙΑΝΟΥ ΠΑΠΑΛΕΞΑΝΔΡΟΠΟΥΛΟΥ ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ «ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΑΝΑΤΟΛΙΚΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΑ».

             Στο πλαίσιο του προπτυχιακού μαθήματος «Βουδισμός και Ανατολικά Θρησκεύματα» με διδάσκοντα τον Επίκουρο Καθηγητή Απόστολο Μιχαηλίδη, την Παρασκευή, 15.12.2023, και ώρα 9:30 π.μ., ο Ομότιμος Καθηγητής του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας κ. Στυλιανός Παπαλεξανδρόπουλος  παρέδωσε διάλεξη με θέμα «Το Σίντο, χθες και σήμερα».

            Μετά από ένα σύντομο χαιρετισμό και παρουσίαση του επιστημονικού και συγγραφικού έργου του ομιλητή από τον κ. Απόστολο Μιχαηλίδη, ο κ. Παπαλεξανδρόπουλος μέσω της προβολής διαφανειών παρουσίασε την ιστορία, τις δοξασίες και τη λατρεία του Σίντο.

            Το πρώτο μέρος της διάλεξή του αφορούσε όλη την ιστορική πορεία του Σίντο, εντοπίζοντας τις καταβολές του γηγενούς πολυθεϊσμού εντός του ιαπωνικού γεωγραφικού χώρου στην παλαιολιθική εποχή Τζόμον (12.000 π.Χ.-500 π.Χ). Κατόπιν προχώρησε στον τρόπο ανάδειξης θεοτήτων της γονιμότητας με την μεταβολή της κοινωνίας σε αγροτική κατά την νεολιθική εποχή Γιαγιόι (500 π.Χ.-300 μ.Χ.). Στη συνέχεια κατέδειξε τις σχέσεις του Σίντο με τον Βουδισμό μετά την εισαγωγή του δευτέρου στην Ιαπωνία κατά τα μέσα του 6ου μ.Χ. αιώνα μέχρι την εποχή των Μέιτζι (1868-1912) με την καθιέρωση της λατρείας του αυτοκράτορα και τον διωγμό του Βουδισμού, ολοκληρώνοντας με την περιγραφή του σημερινού, μεταπολεμικού Σίντο. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στην προσπάθεια υποταγής του Σίντο στον Βουδισμό μέσω της εφαρμογής της θεωρίας «χόν’τζι σουιτζάκου», αλλά και τις διώξεις που υπέστη η χριστιανική κοινότητα της Ιαπωνίας κατά την εποχή Εντό (1600-1887).

            Όσον αφορά τις δοξασίες του Σίντο, ο ομιλητής περιέγραψε επισταμένως το σιντοϊστικό πάνθεο. τα λεγόμενα κάμι. Αναφέρθηκε λεπτομερώς στα χαρακτηριστικά, τις ιδιότητες και τον ρόλο των σημαντικότερων από αυτά, όπως η θεά του ήλιου Αματεράσου, ο Ινάρι, ο Σουσάνοουο, και ο Τσουκιγιόμι-νο-μικότο.

            Τέλος, στο τρίτο μέρος της διάλεξής του παρουσιάστηκε η λατρεία του Σίντο με αναφορές σε ειδικές λατρευτικές τελετές (π.χ. «χαράι», «μισόγκι», «τεμίζου»), στον τρόπο προσευχής μέσα σε σιντοϊστικό ναό, στις προσφορές των πιστών στο «χιρομόγκι» και στην κατασκευή, την ανύψωση και τον συμβολισμό του «τορίι», της πύλης που οριοθετεί την περιοχή ενός ιερού.

            Κατά τη διάρκεια και μετά την ολοκλήρωση της διαλέξεως φοιτητές και μέλος ΔΕΠ έθεσαν ερωτήσεις που αφορούσαν π.χ. την προγονολατρεία, την πατριαρχία στην Ιαπωνία, την ανάδειξη γυναικών στο αυτοκρατορικό αξίωμα κ.ά, στις οποίες ο ομιλητής απάντησε με εντυπωσιακή άνεση και ετοιμότητα.

            Καθ’ όλη τη διάρκεια της διαλέξεώς του ο κ. Παπαλεξανδρόπουλος δεν κατέφυγε στην βοήθεια κειμένου, ανέπτυξε το θέμα του από στήθους, εντυπωσιάζοντας συνάμα τους παρευρισκομένους με τη μεταδοτικότητά του και την επιστημονική του κατάρτιση.

            Γενικώς η διάλεξη του κ. Παπαλεξανδρόπουλου άφησε άριστες εντυπώσεις καθώς εμπλούτισε το διδασκόμενο μάθημα με γνώσεις ενός επιστήμονα που σπούδασε στην Ιαπωνία, μελέτησε τα πρωτότυπα κείμενα χάρη στην άριστη γνώση της ιαπωνικής γλώσσας και μάλιστα δίδαξε επί μακρόν στο Τμήμα Κοινωνικής Θεολογίας και Θρησκειολογίας το μάθημα των Κινεζικών και Ιαπωνικών Θρησκευμάτων μέχρι την αφυπηρέτησή του.